Znakomity koktajl i słów kilka o kaszy gryczanej

Gryka zwyczajna, bo o niej dziś „mowa”, jest rośliną jednoroczną należącą do tzw. zbóż rzekomych. Uprawiana w Azji już ponad 4000 lat temu, dotarła do nas prawdopodobnie za pośrednictwem Tatarów, a największe jej uprawy w Polsce znajdują się w okolicach Janowa Podlaskiego.
Z obłuskanego, podsuszonego ziarna gryki otrzymujemy niezwykły dar natury – kaszę gryczaną. Moim zdaniem to właśnie jej należy się tytuł Królowej! 🙂 Pod względem wartości odżywczych naprawdę nie ma sobie równych, jest po prostu najcenniejszą z kasz. To prawdziwa skarbnica potasu, fosforu, magnezu, żelaza, cynku, miedzi, manganu, chromu, a także witamin z grupy B, w tym folianów. Potasu, wapnia i magnezu ma ponad dwukrotnie więcej niż kasza jaglana. Jest bogata w łatwo przyswajalne, wykazujące wysoką wartość biologiczną bezglutenowe białko, w którego skład wchodzą aminokwasy egzogenne (których nie jesteśmy w stanie samodzielnie syntetyzować i muszą być dostarczane z jedzeniem), takie jak tryptofan i lizyna. Kasza gryczana jest także świetnym źródłem wielu antyoksydantów, w tym witaminy E i rutyny. Ponadto w 100g suchej masy ma aż 5,9g błonnika pokarmowego (dla porówniania – w 100g kaszy jaglanej jest 3,2g błonnika). Z dodatkowych atutów można jeszcze wymienić niski indeks glikemiczny i właściwości alkalizujące. Myślę, że tyle informacji wystarczy, by przekonać nieprzekonanych, że warto po tą kaszę sięgać jak najczęściej!

Mam dziś dla Was propozycję na pyszny koktajl z gryką w roli głównej. Powinien posmakować każdemu! To świetny sposób dla mam na wprowadzenie gryczanej do menu maluchów, które za nią nie przepadają. Gwarantuję, że nikt się nie zorientuje co jest w środku! 😉 Kasza nie wymaga gotowania. Wystarczy wsypać ją wieczorem do miseczki, zalać wodą i odstawić na noc do napęcznienia. Rano odcedzić, przełożyć do kielicha blendera, dodać mleko z pozostałymi składnikami, zmiksować i mamy gotowe pyszne, pełnowartościowe śniadanie dosłownie w 2 minuty! Koktajl jest bardzo sycący. To świetna alternatywa na lunch podczas wyjątkowo intensywnego dnia w pracy! Polecam serdecznie!

Przepis na 1 porcję:
50g suchej niepalonej kaszy gryczanej
250ml mleka owsianego (może być inne)
1 dojrzały banan
1 łyżeczka masła orzechowego
szczypta cynamonu
mała szczypta soli himalajskiej
Dodatkowo 1 pokrojona nektarynka i kilka borówek amerykańskich (można zmiksować z pozostałymi składnikami lub dodać do koktajlu w całości).
Namoczoną wcześniej i odcedzoną kaszę umieszczamy w kielichu blendera, dodajemy banana, mleko, masło orzechowe, szczyptę cynamonu i soli i miksujemy. Do szklanki/słoika wrzucamy nektarynkę i borówki, wlewamy koktajl i gotowe. Smacznego!

koktajl z kaszą gryczaną

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *