Menu Przedszkolaka

SONY DSC

Na punkcie żywienia dzieci jestem może nieco wyczulona, ale wierzcie mi, to co jedzą już od dnia narodzin, ma niebywałe znaczenie dla ich zdrowia w chwili obecnej jak i w życiu dorosłym. Tego znaczenia nie da się przecenić. Młody organizm chłonie wszystkie składniki dostarczane z jedzeniem jak gąbka i to zarówno te odżywcze jak i niestety antyżywieniowe, dlatego tak ważna jest jakość dziecięcych posiłków. To, przed czym szczególnie przestrzegam, to wysoko przetworzona żywność, również ta dedykowana dzieciom, pełna syntetycznych dodatków, tłuszczów trans i cukru.
O zdrowym odżywianiu warto z dziećmi rozmawiać od najmłodszych lat. Na takie rozmowy nigdy nie jest ani za wcześnie ani za późno 🙂 Ostatnio kupowałyśmy z Tosią dziecięcą gazetkę w kiosku. Sprzedawczyni zaproponowała zakup soczku lub batonika. Jej mina, gdy usłyszała z ust 5-latki, że nie, dziękujemy, soczki i batoniki są niezdrowe, bezcenna 🙂

Dzieci lubią wybór, szanujmy ich wybory bezwzględnie, ale pamiętajmy, że to od nas zależy z czego mogą i będą wybierać.

Zalecenia dotyczące prawidłowego żywienia dzieci w wieku przedszkolnym w zasadzie nie różnią się od zaleceń dotyczących nas wszystkich. Kształtowanie zdrowych przyzwyczajeń żywieniowych u naszych pociech stanowi kluczową rolę w profilaktyce nadwagi, otyłości, próchnicy, niedoborów żywieniowych i pomoże uchronić je w przyszłości przed bardzo poważnymi chorobami cywilizacyjnymi takimi jak cukrzyca, nadciśnienie, miażdżyca, wiele nowotworów, choroby autoimmunologiczne, a także alergie.

Przedszkolaki powinny zjadać 5 posiłków dziennie, w odstępach 3-3,5 godziny. Każdy główny posiłek powinien być pełnowartościowy, czyli dostarczać wszystkich niezbędnych do prawidłowego rozwoju składników odżywczych. Podstawowym paliwem energetycznym naszych dzieci powinny być węglowodany złożone, których źródłem jest pieczywo razowe, kasze, ryż, makarony pełnoziarniste, płatki owsiane, żytnie. Zapewnimy tym sposobem odpowiednią podaż błonnika pokarmowego, witamin z grupy B, magnezu, żelaza i cynku.

Kolejną bardzo istotną grupą produktów są warzywa i owoce. Mamy tu naprawdę spory asortyment i na pewno znajdzie się przynajmniej kilka gatunków, które nasze dzieci pokochają 🙂 Dobrym urozmaiceniem w codziennym menu są koktajle, także te zielone z liśćmi szpinaku lub jarmużu (zielone warzywa liściaste zasługują na szczególną uwagę!), smoothies na bazie sezonowych owoców, a także świeżo wyciskane soki będące doskonałym źródłem witaminy C, beta-karotenu i wielu innych witamin i antyoksydantów!

Nasze pociechy potrzebują codziennie porcji pełnowartościowego białka, którego najlepszym źródłem są jaja, sery, jogurty naturalne, chude ryby i mięso, a także rośliny – amarantus, komosa ryżowa, czy strączkowe takie jak soczewica, ciecierzyca i zielony groszek.

Pamiętajmy o „dobrych” tłuszczach niezbędnych do prawidłowego rozwoju i pracy mózgu. Zachęcajmy dzieci do jedzenia wszelkiego rodzaju orzechów (dodawać zmielone gdzie się tylko da!), awokado (można przemycać w koktajlach z bananem i daktylami), a sałatki i makarony skrapiajmy oliwą z oliwek lub olejem lnianym. Olej lniany warto dodawać do twarożków (pasuje i do twarogu z miodem i ze szczypiorkiem).

Nie zapominajmy o odpowiedniej ilości płynów w diecie naszych przedszkolaków. Najlepsze co możemy podać dzieciom do picia (niezależnie od pory roku) to niegazowana woda mineralna i źródlana. Mogą być też herbatki owocowe. Oczywiście organizm nawadniają również koktajle i zupy.
Nasz przedszkolak w zależności od aktywności fizycznej i masy ciała potrzebuje między 1300 a 1500kcal na dobę. Ważne, by energia była dostarczana w nie za dużych jednorazowo porcjach co 3-3,5 godziny.

Co jeszcze możemy zrobić dla zdrowia naszych dzieci? Dawać im dobry przykład i odżywiać się zdrowo razem z nimi! Znacznie zwiększa to naszą wiarygodność w bystrych oczach Maluchów.

Przeczytaj również...

Podziel się z innymi!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *