Wielka moc jaj :)

jajko

Wielkimi krokami zbliżają się Święta Wielkiej Nocy, a co za tym idzie na naszych stołach zagoszczą jaja 🙂 Jeszcze do niedawna były uważane za głównego winowajcę wysokiego poziomu cholesterolu we krwi, a dziś ku mej wielkiej radości Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) dopuszcza jedzenie przez osoby zdrowe 10 jaj tygodniowo.
Jajo kurze jest źródłem pełnowartościowego białka, najbardziej zbliżonego składem do naszych białek ustrojowych, zawierającego „idealną” kombinację aminokwasów egzogennych, od 1965 roku zwanego białkiem wzorcowym. Zaskoczeniem może być fakt, że więcej i łatwiej przyswajalnego białka jest w żółtku jaja niż w jego białku!
Jajka są skarbnicą witamin rozpuszczalnych w tłuszczach A, D, E i K, witamin z grupy B oraz minerałów takich jak fosfor, potas, magnez, żelazo oraz cynk.
W żółtku jaj znajdują się jeszcze dwa bardzo cenne związki – luteina, będąca barwnikiem żółtym z grupy karotenoidów, która jest silnym antyoksydantem, chroniącym oczy przed szkodliwym działaniem wolnych rodników oraz lecytyna – fosfolipid, który bierze udział w procesach zapamiętywania i uczenia się, ułatwia przyswajanie wielu witamin, zmniejsza ryzyko powstawania kamieni w drogach żółciowych, obniża poziom „złego” cholesterolu (frakcji LDL), a podnosi „dobrego” (HDL), a nawet uczestniczy w procesie detoksykacji organizmu.
Myślę, że do jedzenia jajek nikogo nie trzeba zachęcać 🙂 Ugotowane na twardo pasują do różnych sałatek, kanapek, na miękko są idealne na śniadanie i lekkostrawne, a do jajecznicy można dorzucić świeże zioła, papryczkę chili, suszone pomidory i wiele innych cennych dodatków komponując pełnowartościowy posiłek. Smacznego i na zdrowie!
A dziś Prima Aprilis, więc zróbmy sobie JAJA 😉

Podziel się z innymi!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *